De ondernemer die in 1998 het eerste callcenter opende in India werd aanvankelijk weggelachen door de lokale PTT.
Tegenwoordig is het een miljoenenbusiness, maar dat het eerste callcenter in India zijn deuren opende is nog niet eens zo heel lang geleden. In de jaren negentig kreeg ondernemer Pramod Bhasin een lumineus idee: Indiërs de telefoontjes van klanten van bedrijven in Groot-Brittannië of Amerika laten afhandelen.
Spotgoedkoop personeel
Zelf doet hij er laconiek over in een interview met de BBC. De zakelijke mogelijkheden noemt Bhasin nu “overduidelijk”. Vergeleken met het westen is het spotgoedkoop om in India gekwalificeerd personeel in te huren. “Het was alsof je goudstof kon oprapen op straat”, zegt Bhasin.
Alleen de techniek was een hindernis: het was de tijd dat zelfs huishoudens in India meerdere telefoonlijnen aanvroegen, omdat er altijd wel eentje buiten werking was. Bhasin’s idee werd bij de Indiase PTT dan ook met hoongelach onthaald. Maar als een geboren optimist “en met een hoop onnozelheid” vond hij de uitweg: satelliet.
Tiental medewerkers
Bhasin begon met 18 telefonisten. Zelfs dat mannen en vrouwen op één afdeling zaten was toen nog ongewoon. Gaandeweg kwam zijn bedrijf er achter wat in de praktijk werkte en wat niet.
Kijk hier het interview:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl